Blizu čak 26 miliona eura dodatnog novca platila je Uprava za saobraćaj za 12 kapitalnih saobraćajnih projekata, čiji su ugovori aneksirani na osnovu indikativnog zaključka Vlade Crne Gore iz 2022. godine i primjenom modela razlike u cijeni, utvrđenog od tadašnjeg Ministarstva kapitalnih investicija i Ministarstva ekologije, prostornog planiranja i urbanizma. – prenosi Dan.
To su podaci Akcije za socijalnu pravdu (ASP), koja je ranije objavila da su u očiglednom konfliktu interesa menadžeri kompanija, poput Bemaksa, Štrabaga, Tehnoputa Mne, koji su prethodno od države dobili milionske poslove za kapitalne projekte, učestvovali u izradi smjernica za obračun razlike cijena zbog rasta inflacije.
Mnogi od saobraćajnih projekata ugovorila je svojevremeno vlada Demokratske partije socijalista (DPS), a pojedini projekti su u vrijeme donošenja zaključaka 2022. godine ozbiljno kasnili, a neki nijesu bili ni početi, navode iz ASP-a.
Od dvanaest saobraćajnih projekata Uprave za saobraćaj, najviše dodatnog novca po osnovu vladinog zaključka dobio je austrijski Štrabag – oko 10,2 miliona eura. Od toga nepunih 7,5 miliona eura za rekonstrukciju puta Lepenac – Ribarevine – Poda, dva miliona za rekonstrukciju puta Rožaje – Špiljani, a oko 670 hiljada eura za dionicu Pljevlja – Mihajlovica.
Firma Mehanizacija i programat dobila je dodatnih oko 5,5 miliona eura za izgradnju puta Cetinje – Čevo – Nikšić i neznatnih 2,2 hiljade eura za sanaciju klizišta na putu Plužine – Nikšić.
Firma Euro asfalt dobila je 4,8 miliona eura za rekonstrukciju puta Lubnice – Jezerine, a podgorički Bemaks preko tri miliona eura za tri saobraćajnice, od čega dodatnih 1,8 miliona za magistralu Podgorica – Danilovgrad, oko milion eura za rekonstrukciju puta Mateševo – Kolašin, a nepunih 180 hiljada eura za izgradnju Bulevara „Vili Brant“.
Firma Crnagoraput dobila je dodatnih nepunih dva miliona eura za dva saobraćajna projekta, od čega 1,5 miliona za radove na redovnom održavanju magistralnih i regionalnih puteva, a više od 482 hiljade eura za rekonstrukciju puta Pljevlja – Metaljka, prva faza.
Firma Tehnoput Mne dobila je za dvije saobraćajnice po osnovu vladinog zaključka dodatnih oko 135 hiljada eura, pri čemu oko 95 hiljada eura za rekonstrukciju dijela magistrale kod Komanskog mosta u Podgorici, a oko 40 hiljada za put Vrulja – Mijakovići u Pljevljima, navode iz Akcije za socijalnu pravdu.
Predstavnici građevinskih kompanija prethodno su u dopisima „crtali“ Zakon o obligacionim odnosima kao model za uvećanje cijena, sa preciznim navođenjem i tumačenjem pojedinih članova tog zakona, te je zaključkom iz decembra 2022. godine omogućena primjena obligacionog zakona i zaobiđen obavezujući Zakon o javnim nabavkama.
Naime, model je primijenjen kroz donošenje zaključaka vlade, koji su podzakonski akti niže pravne snage od zakona.
Menadžeri pojedinih firmi u brojnim dopisima u to vrijeme prijetili su i raskidima ugovora i u isto vrijeme se interesovali koji će model uvećanja cijena radova biti utvrđen, a bilježe se i primjeri da su različite kompanije upućivale dopise identične sadržine.
Grupa za definisanje razlike u cijeni
Ministarstvo kapitalnih investicija, na čijem je čelu tada bio Ervin Ibrahimović, 2022. godine zatražilo je od Privredne komore da definiše smjernice za primjenu razlike u cijeni.
PKCG je formirala grupu od 18 članova, od kojih devet menadžera iz građevinskih kompanija: Željka Vukadinović (Crnagoraput), Vesko Kovačević (Bemaks), Nevenka Jeličić (Štrabag), Nada Damjanović (Mehanizacija i programat), Damjan Bakić (Novi Volvoks), Nikola Racković (Čelebić), Živko Šipčić (Tehnoput Mne), Aleksandar Čvorović (Indel inženjering) i Savo Lukić (Unipreda).
Građevinski fakultet imao je dva predstavnika, Inženjerska komora jednog, koliko i Ministarstvo finansija (Jelena Jovetić), Uprava za saobraćaj (Dušan Kokić), Uprava za javne radove (Bojana Mitrić) i EPCG.














