Centralna banka Crne Gore objavila je da komercijalne banke klijentima ne smeju da predstavljaju zahtjev za dostavljanje nove lične karte kao mjeru CBCG, već to moraju da čine kao svoju zakonsku obavezu;
Banke moraju identifikovati klijente po Zakonu o sprečavanju pranja novca, a ako to ne urade CBCG ih može novčano kazniti.
Od 1. oktobra važe samo nove lične karte, podsećaju Vijesti. Centralna banka (CBCG) uputila je preventivno upozorenje komercijalnim bankama (kreditne institucije) u kome ih je pozvala da klijentima ne saopštavaju da će im onemogućiti pristup novcu ako ne dostave novu ličnu kartu naglašavajući da je riječ o zakonskoj obavezi, a ne o mjeri vrhovne monetarne institucije.
Ovo upozorenje uslijedilo je nakon što je CBCG zaprimila veći broj prigovora klijenata u vezi sa obavještenjima banaka o mogućoj blokadi računa, koja su im predstavljena, kako se navodi u upozorenju, kao mjera CBCG.
Vijesti imaju uvid u ovaj dopis koji je potpisala direktorica Direkcije za nadzor u oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma i zaštitu potrošača u CBCG Gordana Kalezić.
Zakonski rok u kome su građani morali da zamijene lične karte je istekao juče, a od danas su banke u obavezi da prilikom identifikacije klijenta koji je došao da podigne novac rade tu provjeru na osnovu novog ličnog dokumenta. Ako klijent ima staru ličnu, onda to znači da ne može da podigne novac ili završi neku drugu uslugu.
Kako pišu Vijesti, ne radi se o blokadi računa u formalnom smislu, nego šalterski službenik ne može da izvrši kvalitetnu identifikaciju na osnovu starog dokumenta što znači da ne može da omogući pristup novcu onome ko ne posjeduje odgovarajući dokument.
Predlagač ovog zakona je Ministarstvo unutrašnjih poslova, a sprovodi ga i CBCG koja bankama može izreći novčane kazne ako postupaju suprotno ovom zakonu. Na osnovu ovog Zakona je CBCG kaznila Adriatik banku sa 3,6 miliona eura o čemu se, kako je navedeno u izvještaju nezavisnog revizora ove banke, vodi sudski postupak.
Kako je obrazloženo iz CBCG, vrhovna monetarna institucija je u prethodnom periodu zaprimila veći broj prigovora klijenata u vezi sa obavještenjem kreditnih institucija o mogućoj blokadi računa, ako ti klijenti, radi ažuriranja podataka o klijentu, ne dostave novu ličnu kartu kao važeću ličnu ispravu, a navedeno predstavljajući kao mjeru koja se preduzima po nalogu CBCG.
“lz komunikacije s klijentima, CBCG je informisana da su kreditne institucije i u ranijim periodima svoje zakonske obaveze predstavljale kao obaveze po nalogu CBCG, a ne kao zakonom utvrđene. CBCG ukazuje da obaveza kreditnih institucija da posjeduju važeće lične isprave svojih klijenata proizilazi iz zakona, uključujući i Zakon o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma.Takođe, odredbom člana 33b Zakona o ličnoj karti, propisano je da Iične karte izdate u skladu sa Zakonom o ličnoj karti mogu se upotrebljavati do isteka roka njihovog važenja, a najkasnije do 30. septembra 2025. godine. Podsjećamo da su oba navedena zakona – i Zakon o ličnoj karti i Zakon o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, iz nadležnosti MUP-a, a ne CBCG”, piše u dopisu vrhovne monetarne institucije kojom rukovodi guvernerka Irena Radović.
6 Odgovora
Sve je jasno obrazlozeno,banke moraju po ovom pitanju da primene sa svakim klijentom.
Centralna banka (CBCG) preventivno je upozorila banke da ne smiju klijentima uskraćivati pristup uslugama zbog nezamijenjenih ličnih karata. Naglašeno je da moraju poštovati Zakon o sprečavanju pranja novca, inače slijede najstrože mjere.
Vetujem da ce banke ovo ozbiljno shvatiti,ne samo zbog kazni nego zbog samog rejtinga koji ce izgubiti.
Moraju indetifikovati klijente ? Nema vise privatnosti nimalo ,ne ide na dobro .
Zakon treba poštovati i provoditi za sve jednako
Centralna banka Crne Gore (CBCG) je preventivno upozorila komercijalne banke da moraju striktno poštovati zakonodavstvo, uključujući propise o sprečavanju pranja novca i identifikaciji klijenata, najavljujući „najstrože mjere“ za one koje se ogluše.